Näin saat riittävästi virtaa veneeseen

20 joulukuuta 2016

Riittävä virransyöttö veneessä on tärkeää sekä turvallisuuden että mukavuuden lisäämiseksi. Yksinpurjehtijalle voi olla helpompaa olla tilanteen tasalla mutta perheen kanssa purjehdittaessa virrankulutuskin kasvaa. Miehistöllä on käytössä kaikenlaisia älypuhelimia ja tablettitietokoneita ja jopa PC-tietokoneita, joita myös käytetään. Tämän lisäksi tulevat luonnollisesti kaikki navigointilaitteet, mittarit, radiot, valot, jääkaappi jne. Virran loppuminen matkalla on painajainen jota ilmankin kesälomasta voi nauttia!

Aurinko sähkönlähteenä
Purjehtiminen on ympäristöystävällinen ja vihreä tapa liikkua luonnossa. Aurinkoenergia on ilmaista ja sitä on tarjolla kesäkautena Pohjoismaissa varsin hyvin pitkien kesäpäivien ansiosta. Jos suunnittelet veneesi sähköjärjestelmän järkevästi ja valitset siihen oikeanlaiset komponentit, voit vapauttaa itsesi nauttimaan merellä olosta ampeerituntien laskemisen sijaan.

Vihje: Jos haluat asentaa veneeseesi aurinkopaneeleita, on niiden oikea sijoittelu kaikkein tärkein asia hoitaa ensin kuntoon. Kuinka paljon tilaa on käytettävissä? Ehkä haluat asentaa aurinkopaneelin katoskaaren päälle? Vai mahdollisesti useampia pienempiä paneeleita sopiviin kohtiin ympäri venettä? Mihin aurinko paistaa varjostumatta eniten ja pisimmän aikaa? Entä kun aurinko paistaa eri suunnista eri päivän hetkinä?

Purheveneisiin suunnitellut aurinkopaneelit
Huomioi luonnon rauha ja aamutuimaan viereisissä veneissä nukkuvat miehistöt eli älä käytä veneesi moottoria akkujen lataamiseen aamuisin. Jos olet löytänyt sen maailman ihanimman poukaman jossa voit perheesi kanssa heräillä rauhassa kesäaamuna linnunlaulua ja aaltojen liplatusta kuunnellen et todellakaan halua kuunnella moottorin käyvän vain akkujen lataamisen tähden. Voit käyttää apuna kokoontaitettavia aurinkopaneeleita ja ripustaa sellaisen tai sellaisia parhaaseen kulmaan auringon suhteen. Kun aurinko on tehnyt tehtävänsä ja akut ovat latautuneet täyteen voit kerätä aurinkopaneelit pois tieltä ja varastoida ne seuraavaa pysähdystä varten suojaan.

Pysyväisluonteisempi ratkaisu on käyttää kanteen tai kansirakenteisiin kuten ruffin kattoon jne. kiinnitettyjä joustavia aurinkopaneeleita. Paneelit on rakennettu niin että ne kestävät askelluksen päälleastuttunakin! Niitä voi taivuttaa joten niiden asennus kaareviin kannen tai ruffin osiin on helppoa ja takaa siistin asennusvaikutelman ja ne kestävät kaiken minkä veneesikin. Tämä sama pätee aurinkopaneelien lataussäätimiin: periatteessa voit käyttää samaa lataussäädintä mökillä ja veneessä, mutta venekäyttöön on saatavissa erikoislataussäätimiä jotka venekäyttöön soveltuvien ominaisuuksien lisäksi ovat koteloinniltaan vesitiiviitä mikä ei venekäytössä ole lainkaan huono ominaisuus. Vesitiiviys tarjoaa runsaasti asennusvaihtoehtoja verrattuna tavanomaiseen kotelointiin.

Napsauttamalla tästä saat lisätietoja kaikista venepaneeleistamme.

Tuulta purjeisiin – ja tuulesta lataussähköä akkuihin!
Niin kauan kuin merellä tuulee, on tuuligeneraattori loistava vaihtoehto purjeveneen akkujen lataamiseen ja lisätehon tuottamiseen veneessä. Tuuligeneraattori pystyy tuottamaan sähköä läpi vuorokauden kunhan vain tuulee ja on tehokkaimmillaan kun purjehditaan kryssaten.  Tuuligeneraattorin ja aurinkopaneelin yhdistelmä on optimaalinen yhdistelmä, jonka turvin pitkätkin legit avomeriosuuksilla onnistuvat. Silloinhan ei ole mahdollisuutta ladata akkuja maasähköllä satamissa yövyttäessä.  Jos vietät aikaa paljon satamissa voit lukita tai purkaa tuuligeneraattorin niin, että se ei aiheuta mitään ääntä kun haluat olla rauhassa. Laitat vain tuuligeneraattorin taas kuntoon kun lähdet merelle.

Harva asia tuntuu paremmalta kuin voida tuntea raikkaat merituulet kasvoilla ja hiuksissa ja tuntea kuinka suolavesipärskeet osuvat kasvoille auringon kuivatessa pärskeet. Olitpa rutinoitunut yksinpurjehtija tai perheesi kanssa lyhyitä legejä purjehtiva veneilijä voit nauttia kaikesta enemmän kuin voit olla levollinen veneesi sähköjen toimivuuden osalta.

Napsauta tätä jos haluat lisätietoa tuuligeneraattoreistamme.

Kodin mukavuudet purjeveneessäsi
Hyvin sujuneen purjehduspäivän jälkeen on miellyttävää rentoutua jääkylmän oluen ja kylmien virvoitusjuomien voimin. Ja matkapuhelimien lataus, sähköpostien luku kannettavalla tietokoneella tai matkan aikana otettujen kuvien jakaminen tuttaville, kaikki vaatii sähköä jotta laitteet toimisivat. Matkan aikana sähköä on kulunut karttaplotterin ja autopilotin käyttöön. Ruoat ja juomat jotka ostettiin edellisessä satamassa säilyvät pitempään ja paremmin sijoitettuna jääkaappiin tai kylmälaatikkoon jossa ruoat ja juomat säilyvät vuorokauden ympäri kunnossa. Jos veneessä on mainittuja laitteita on ehdottoman tärkeää olla koko ajan tietoinen siitä, kuinka paljon latausenergiaa ympäristöstä saadaan, kuinka paljon energiaa kulloinkin kulutetaan ja paljonko akuissa on kapasiteettia jäljellä!

Vihje: Vaihda kaikki olemassa olevat 12V hehkulamput vastaaviin 12 V LED-lamppuihin. LED-lamput kuluttavat oleellisesti vähemmän virtaa ja ovat myös käyttöiältään paljon kestävämpiä.



Turvallisuutta merellä
Turvallisuus on tärkeää aina merellä liikuttaessa, myös purjehdittaessa ja vaikka pelastusliivit ja pelastuslautta mielletäänkin välttämättömiksi turvavälineiksi myös mittarit ja navigointilaitteet ovat turvalaitteita. Ja ne käyttävät akkuihin varastoitua energiaa. Jos pysyt tietoisena matkasi kulusta ja tiedät minne menet ja mitä odottaa seuraan saaren takaa esiintulevaksi matka taittuu turvallisemmin. Kaikki nykyisin käytettävä teknologia toimii sähköllä ja sitä tarvitaan veneessä jatkuvasti. Jos virransyöttö katkeaa, voi siitä aiheutua kohtuuttoman suuri vaara sekä itsellesi, miehistöllesi että veneellesi.

Virrantuoton ja -kulutuksen täysi hallinta
Jos virrankulutuksesta ei ole käsitystä voi tilanne johtaa täyteen katastrofiin. Olipa kyseessä lokin sammuninen, VHF-radion mykistyminen tai teini-ikäisen miehistön jäsenen selfie-kuvien ja sometuksen loppuminen, ongelmat ovat suuria. Siksi on erittäin suositeltavaa asentaa veneeseen akkumonitori joka seuraa akkujen lataustasoa ja ilmoittaa selkeästi sekä latausvirrat, kulutusvirrat että jäljellä olevan kapasiteetin ennen pakollista latausta joko maasähkön tai moottorin avulla mikäli tuuli- ja auringoenergia eivät tarjoa riittävästi lataustehoa tilanteeseen.