Tämä sinun tulee tietää AGM-akuista ja ampeeritunteista

13 maaliskuuta 2018

Viime vuosina huoltovapaiden akkujen myynti on kasvanut räjähdysmäisesti. Tämä koskee erityisesti AGM (Absorbent Glass Mat) -akkuja. Sinun TÄYTYY tietää tämä AGM-akustasi!

Näiden tuotteiden toimittajia on monia, ja valitettavasti olemme viime aikoina nähneet, että ampeeritunnin määritelmä on vaihdellut toimittajasta toiseen. Tämä on johtanut siihen, että monet asiakkaat ovat kääntyneet puoleemme saadakseen vastauksia tätä aihetta koskeviin kysymyksiinsä. Gylling Teknikk on yksi maan alan johtavista ja seuraavassa he antavat tästä selityksen, joka toivottavasti selvittää monia väärinkäsityksiä!

 

Erilaiset standardit
Periaatteessa on kolme kansainvälisesti tunnustettua standardia paristojen merkitsemiseen. Syy kolmen eri standardin käyttöön on se, että standardi, jota vastaan ​​akku testataan, kertoo ostajalle jotain siitä, mihin käyttöön akku sopii ja mihin akku pystyy.

 

100 ampeerituntia = 1 kpl 12 watin polttimo (1 ampeeri 12 voltilla) palaa 100 tuntia.

 

Mitä standardeja on olemassa?
C10, C20 ja C100 ovat kolme standardia, jotka kertovat, kuinka kauan akku on testipurkauksessa, ja muodostavat perustan akun virransyöttönopeudelle.

 

Teollisuudessa C10:tä käytetään usein akun suorituskyvyn oppaana. Nämä ovat akkuja, jotka on suunniteltu tuottamaan erittäin suuria virtoja lyhyen ajan. Tällaista akkua yritetään purkaa tietyllä virralla 10 tunnin ajan.

 

C20 on yleisimmin käytetty standardi autoissa, veneissä ja ajoneuvoissa. Auton akun on kyettävä antamaan korkea käynnistysvirta käynnistysmoottorille, joka puolestaan ​​käynnistää auton moottorin. Akusta tulee erittäin korkea virta, mutta lyhyen aikaa. Lisäksi sen pitäisi pystyä tuottamaan pienempää virtaa ajan myötä auton valoille jne. Siksi tätä standardia käytetään tämän tyyppisille akuille. Akku tyhjeni testin aikana yli 20 tuntia.

 

C100 on standardi, jota me Norjassa useimmiten käytämme vapaa-ajan akuissa, eli aurinkokennoakuissa ja veneiden kulutusakuissa. Tyypillinen aurinkokennojärjestelmä mökissä käyttää vähän tehoa (kulutusta), mutta pidemmän aikaa. Siksi on mielenkiintoisinta tietää, kuinka paljon virtaa akusta voidaan ottaa ajan mittaan. Näitä akkuja testataan sitten 100 tunnin aikana ja ne merkitään vastaavasti.

Purkaustesti
Akku on täynnä 12,8 V:lla (lepojännite). Kun valmistaja on määrittänyt akun, se asetettiin 10,5 V:iin. Esimerkiksi: Sunwind Haze -akku 245 At purkautui 100 tunnin aikana 12,8 V:sta 10,5 V:iin kulutusvirran ollessa 2,45 A. 100 tuntia x 2,45 A = 245 At – Tämän akun kapasiteetti on siis 245 ampeerituntia. Tätä ei ole niin helppo tarkistaa, mutta kaikilla vakavilla valmistajilla ja toimittajilla on sertifikaatit, jotka osoittavat, mitä akkujen tulee suorittaa. Jos haluat tietää, että saat sen, mistä todella maksat (ampeerituntien lukumäärä), voi olla järkevää pyytää valmistajalta todistus ja testitulokset.

 

Yksi ampeeritunti painaa 270 grammaa!
Toinen tapa tarkistaa AGM-akku on yksinkertaisesti punnitsemalla se. Nämä akut koostuvat pääasiassa lyijystä. Energiatiheys saman tekniikan lyijyakussa (tässä esimerkissä AGM) on suurelta osin sama. AGM-akku antaa sinulle 3,7-3,9 At per kilo akkua. Jos haluat lisätä akun kapasiteettia tämän yli, sinun on lisättävä akun hapen happipainoa. Lisääntynyt hapen paino selittyy useimmiten alkoholin tilavuusprosentilla. Jos juot maitojäätelön, jossa on 60-prosenttista alkoholia, tulet täyteläisemmiksi ja vahingoitat kehoa enemmän kuin jos juot 20-prosenttista jäätelöä. Sama koskee akkuja.

 

Vahvempi happi lisää kapasiteetin lisäksi myös akkua parempia kylmäominaisuuksia. Syy siihen, miksi vain harvat vakavat toimittajat tekevät näin, on käyttöikä lyhentynyt merkittävästi ja latausjännitettä on säädettävä ylöspäin. Et voi enää käyttää tavallisia latureita tai säätimiä akkujen lataamiseen. Tämän ansiosta sinun on melko helppoa tarkistaa, saatko mitä maksat. Vertaa painoa, jos akun kapasiteetti on suuri ja paino pieni, se joko kestää lyhyemmän aikaa tai sen tuotemerkki on väärä.