Cold Tinny Cobber?

15. februar 2018

Kummastuttaako otsikko? Se on Australialainen sanonta, joka tarkoittaa: "Hei kaveri, haluatko kylmän oluen?" Australialaiset haluavat nauttia oluensa kylmänä, mutta mikä ratkaisuksi kun leiriydytään erämaassa, jossa ei ole sähköä lähimaillakaan? Lisäongelmia tuottaa moottoripyörällä matkustettaessa tavaratilan pienuus, joka rajoittaa mukana kuljetettavan oluen ja mahdollisten jäähdytysratkaisujen toteutusta. 24 Hour Solar Power -yhtiön Mike Heydon kumppaneineen eivät kuitenkaan piitanneet vaikeuksista.

Kummastuttaako otsikko? Se on Australialainen sanonta, joka tarkoittaa: "Hei kaveri, haluatko kylmän oluen?"

Australialaiset haluavat nauttia oluensa kylmänä, mutta mikä ratkaisuksi kun leiriydytään erämaassa, jossa ei ole sähköä lähimaillakaan? Lisäongelmia tuottaa moottoripyörällä matkustettaessa tavaratilan pienuus, joka rajoittaa mukana kuljetettavan oluen ja mahdollisten jäähdytysratkaisujen toteutusta. 24 Hour Solar Power -yhtiön Mike Heydon kumppaneineen eivät kuitenkaan piitanneet vaikeuksista.

Sen lisäksi että pitää kylmästä oluesta, Mike toimii myös Victron Energy -yhtiö jälleenmyyjänä ja valtuutettuna asentajana asemapaikkanaan Byron Bay Australiassa. Hän suhtautuu intohimoisesti uusiutuvaan energiaan ja ja sähkökäyttöisiin kulkuneuvoihin, kuten on luettavissa hänen kirjoittamastaan aiemmasta blogista: Sähköistä elämää: Kokeiluja, vaikeuksia ja ajelua aurinkoenergialla

Palatkaamme takaisin kylmän oluen ongelmaan erämaassa. Kuten allekirjoittanutkin, Mike suhtautuu intohimoisesti moottoripyöräilyyn ja vaikka siirtyminen polttomoottorikäyttöisestä moottoripyörästä sähköiseen on itselleni vielä pelkkä unelma, Mike ajaa jo sellaisella – hän ajaa mallilla Zero DS. DS on lyhenne sanoista Dual Sport, mikä tarkoittaa sitä, että kyseinen moottoripyörä on sekä on-road- että off-road-moottoripyörä. Siksi ei olekaan ihme, että sen vakiotyyppinen tavaratila ei todellakaan ole kummoisen kokoinen, eikä varsinkaan soveltuva kylmän oluen säilyttämiseen. Ongelma, jonka ratkaisuksi muodostui monikäyttöinen peräkärry.

Aurinkokäyttöinen olutperäkärry
Mike kertoo tuotekehittelystään seuraavasti:
“Peräkärryn rakentelu alkoi kun suunnittelimme ystäväni kanssa kiertomatkaa Australian ympäri tarkoituksena kuvata videota matkasta YouTubeen jossa se julkaistaisiin nimellä Adventure Riding TV.
 


Suurin kuvittelemamme ‘ongelma’ liittyi leiriytymiseen paikkaan, josta emme saisi kylmää olutta tai jossa emme saisi oluttamme viilennettyä kylmäksi. Oluen lisäksi halusimme kuljettaa peräkärryssämme myös joitakin muita lisävarusteita - kuten ehkä viiniä.

Ryhdyin siis hakemaan Internetistä peräkärryä ja löysin paikallisesti tarjolla olevan käytetyn moottoripyörään tarkoitetun peräkärryn ällistyttävän edulliseen hintaan, mutta samalla minulle kerrottiin että peräkärry kaipasi jonkinlaisia korjauksia. Hyppäsin autooni ja ajoin paikan päälle katsastamaan tilanteen. Itse asiassa peräkärry oli paremmassa kunnossa kuin oletin ja peräkärry saatiin loistokuntoon lisäämällä ilmaa renkaisiin ja tekemällä pikainen paikkamaalaus, jonka jälkeen olimme valmiit rakentamaan suunnittelemamme järjestelmä peräkärryyn. Koska tilaa ei ollut käytettävissä liikaa tiesimme, että meidän tulee valita laadukkaita ja kompaktin kokoisia komponentteja jotta voisimme saada maksimaalisen energiankeruutuloksen suhteellisen pienikokoisesta aurinkopaneelista. Tilaa piti jäädä myös mukana kuljetettavien varusteiden pakkaamiseen peräkärryn sisään.



Tavoite oli saada riittävästi energiaa 35 litran Waeco-kylmälaatikon käyttämiseen koska mainittu kylmälaatikko mahtui täydellisesti käytettävissä olevaan tilaan ja lisäksi tehoa tarvittaisiin kaikkien kameroiden akkujen ja kannettavien tietokoneiden lataamiseen yöaikaan. Energiantarve edellä mainittuun oli noin 250 Wh / 24 h. Victron Energyn kompaktit komponentit soveltuivat täydellisesti tähän tarkoitukseen.

Toteutettu järjestelmä sisältää aurinkopaneelikäyttöön tarkoitetun Victron SmartSolar MPPT 75/15 -lataussäätimen, jonka avulla peräkärryn kanteen kiinnitetyn joustavan 100 W:in -aurinkopaneelin keräämä teho saataisiin muunnettua maksimaalisella tehokkuudella akkua lataavaksi virraksi. Lisäksi mukaan pakattiin 140 W:in maahan asetettava taitettava aurinkopaneeli, jota käytimme ollessamme pysähtyneenä jolloin saimme kerättyä talteen hieman enemmän sähköenergiaa. Akuksi valitsimme Victronin litium-ioniakun (Peak Power Pack) koska en löytänyt parempaa vaihtoehtoa tähän tarkoitukseen. Akku sisältää BMS:n, akkulaturin ja Bluetooth-yhteydellä varustetun säätöjärjestelmän ja tuottaa 512 Wh energiaa erittäin kompaktissa koossa. Tämä oli kaksi kertaa 24 tunnin tarvettamme vastaava energiamäärä. Kylmälaatikko tulisi käymään pääosin päiväsaikaan ja käyttäisimme akkuun varastoitua energiaa pääasiassa yöaikaan ladatessamme kameroiden akkuja ja muutamaa LED-valoa. Akku tuottaisi tarvittavan energian yöaikaan silloin, kun käytettävissämme ei olisi sähköverkkoa.

Päätin myös asentaa Venus GX:n ja Battery Monitor -akkuvahdin, samalla oivaltaen että järjestelmä olisi hyvin samankaltainen kuin sähköverkkoa vailla olevissa taloissa käytettävät ratkaisut, vaikkakin pienemmässä mittakaavassa. Siten toteutettu peräkärryjärjestelmä toimisi hyvin myös demoissa ja olisi helppo kuljettaa asiakkaan luo. Voit katsella videota valmiista peräkärrystä linkin  VRM World kautta (hae selaimella hakusanalla Victron Trailer tai zoomaamalla kohteeseen Byron Bay, Australia. Tässä suora linkki.

Seuraava haaste oli päättää invertterin kokoluokka. Se mitä ihailen Victronin invertteri/latureissa on niiden sisältämän automaattisen pikalataustoiminnon saumaton toiminta. Valitsimme 12V 500VA MultiPlus invertteri/laturin, joka mahdollisti verkkosähköllä toimivan laitteen liittämisen peräkärryn sivulla olevaan AC-liittimeen kun olimme sähköverkon alueella akun latautuessa samalla ja vieläpä niin, että kaikki peräkärryssä olevat tavaramme olivat lukossa kannen alla. Emme hyödyntäneet UPS-toimintoa, joka kytkee Multi-laitteen sisällä olevan invertterin päälle automaattisesti mikäli AC-syöttö katkeaa. Mainittu kytkentä tapahtuu niin nopeasti (alle 20 ms:ssa) että liitetyt laitteet jatkavat toimintaansa häiriöttä, kiitos sisäänrakennetun 16 A:n nopean siirtokytkimen. Suurin osa varusteistamme on matalatehoista ja latautuu AC-DC-latauksella (mikä auttaa pienentämään invertterin kuormaa silloin kun AC-tuloa ei ole käytettävissä) joten suurempitehoisesta mallista ei olisi ollut tässä tapauksessa mitään hyötyä, koska valitun akun nimellinen 500 VA:n teho riittäisi vallan mainiosti tarpeisiimme. Jos itse tarvitse suuremman tehon kuin 500VA kookkaammat Multi-mallit sisältävät jopa enemmän toimintoja, kuten PowerAssist- ja PowerControl-toiminnot. Lisätietoja mainituista toiminnoista löytyy datalehdestä.

Peräkärryn rakentamisen aikana pohdin myös sitä, voisinko käyttää Multi-laitteesta saatavaa AC-virtaa sähkökäyttöisen moottoripyöräni akkujen lataamiseen. Todellisuus on kuitenkin se, että aurinkopaneelin teho ei mitenkään riitä liitettynä Peak Power Pack -laitteeseen ja invertteriin, joten järkevämmäksi ratkaisuksi jäi hankkia valinnainen ylimääräinen akku moottoripyörään latauksella ajettavissa olevan matkan pidentämiseksi.

Zero DS ja aurinkopaneeliperäkärry.
Minulta kysytään päivittäin onko moottoripyöräni itse asiassa aurinkopaneelikäyttöinen. Tekniseltä kannalta vastaus on kyllä, koska lataan akkua aurinkopaneelin avulla ollessani kotona tai töissä mutta en kuitenkaan peräkärrystä. Peräkärryn avulla moottoripyörän akkujen lataus kestäisi noin 20 päivää mikäli käytettävissä olisi riittävän tehokas invertteri jota peräkärryn akku ja sisäänrakennettu aurinkopaneeli syöttäisivät. Useimmat ihmiset eivät ymmärrä tarvittavan tehon edellyttämien aurinkopaneelien pinta-alaa.

Entä kuinka peräkärry sähkökäyttöisen moottoripyörän perässä on toiminut käytännössä? Erittäin hyvin ja itse asiassa hyödynnän yhdistelmää myös aurinkopaneeleihin liittyvien järjestelmien konsultti- ja suunnittelutyössä. Peräkärryn sisään mahtuu jopa taitettavat tikkaat joita käytän kohteissa tarkistuksien suorittamiseen.

Mielenkiintoisena havaintona mainittakoon, että Zero DS:n akusta kuluu noin 20% ylimääräistä energiaa peräkärryä vedettäessä. Vaikka peräkärryn vetäminen lyhentää latauskertojen välistä ajomatkaa tärkeimmät asiat tulevat silti hoidetuksi - peräkärryn akun ansiosta pitkän työpäivän jälkeen voi aina nauttia virkistävän kylmän oluen!

Toivon että edellä kerrottu antaa ideoita ja kannustaa tekemään vastaavia kokeiluja.
Mike Haydon

Solar Trailer -komponentit:
SmartSolar MPPT 75/15
Peak Power Pack PPP-40
BMV-712
Venus GX
MultiPlus 12/500/20

Aurinkopaneeliksi kelpaa lähes mikä tahansa paneeli. Tässä tapauksessa käytettiin joustavaa 100W -aurinkopaneelia. Victron Energyn tuotevalikoiman BlueSolar-aurinkopaneelit ovat kiinteärakenteisia (ei joustavia) paneeleita joiden hinta on joustavia paneeleita edullisempi. Oikea valinta riippuu käytettävissä olevasta tilasta ja paneelin painosta.

Yhteenveto
Olipa hauska projekti - todella hämmästyttävää kuinka paljon ihmiset ovat valmiita tekemään jotta saavat nauttin oluensa kylmänä!
 
Kiitokset kuvista ja tässä blogissa olevista tiedoista Mike Heydonille.
 
John Rushworth

Lue artikkeli alkuperäisessä muodossaan täältä.
 

Jaa tämä: